Co všechno si kupuji, když si platím soukromé hodiny

 ...ať už angličtiny, nebo jiného jazyka.

 

Co všechno vlastně platíte za cenu takové jazykové lekce?

Přečtěte si o 6 věcech, které (v ideálním případě) patří do ceny kvalitní hodiny cizího jazyka.

1, Vzdělání

Hodnota učitele často závisí i na jeho vzdělání či kvalifikaci (tedy až do chvíle, kdy vyhoří, což se v učitelských řadách - a to i těch soukromých - stává až překvapivě často). Proto platíte za nejen současné ale i ty minulé hodiny a dny strávené v učebnách, na seminářích, nad knihami, při vášnivých diskuzích s ostatními učiteli nebo na internetu – to všechno, aby se učitelé stále zlepšovali a mohli vám dát víc a líp.
Pokud se vy sami zrovna chystáte (nebo chystáte chystat;)) na nějaký ten certifikát, moc dobře víte, kolik takové srandy stojí času a peněz.

2, Zkušenosti

Vzdělání je důležité, o tom diskutovat netřeba. Chci ale zdůraznit fakt, že vzdělání není všechno. Jednou jsem byla na pohovoru se slečnou, která měla angličtinu v malíčku absolutně. Byla moc milá a příjemná, vystudovaná až běda a znalosti jí lezly ušima, ale když došlo k té části, kde mě měla něco naučit, jakoby se osypala a jen zmateně pípala. Ono to totiž není sranda si před někoho sednout a vést ho. Opravdu jemně ho chytnout za ruku a sebejistě ho provádět peklem, kterým pro něj učení nového jazyka může být. Je to dřina. Je to stres. Musíte být neustále na pozoru. Je to vaše zodpovědnost. A ne každý to zvládne.
Je to spojené i s citem pro povolání, to nepochybně, ale tím prvním rokem, kdy máme čelo víceméně konstantně orosené, je v nás malá dušička a neustále se sami sebe ptáme „Dělám to dobře?!“ jsme si stejně museli projít všichni, kteří dnes najisto sedáme ke stolu a víme přesně, co s vámi.

3, Kvalita a exkluzivita

Co uděláte, když se poptávka po vašem produktu či službě zvýší natolik, že ji nedokážete naplnit? Zvednete ceny.

Když má váš učitel příliš mnoho studentů a podepisuje se to na něm (k hlavním příznakům patří udýchanost, když přiběhne na hodinu, kruhy pod očima, poznámky na téma kolik studentů má a že to nestíhá a kručení v žaludku neb se nestihl najíst a přece nenechá studenta bez lekce), může to mít dva důvody: a) učitel nezná svou cenu a jeho hodiny jsou až příliš levné b) učitel zná svou cenu, ale je boží

V tom druhém případě ovšem paradoxně nastává problém pro všechny zúčastněné. Vystresovaný učitel vás nic nenaučí. Učitel, který toho má až příliš, nemá čas se na hodinu řádně připravit (viz bod Čas mimo hodinu). Na druhou stranu nepoznala jsem učitele, který by chtěl „vyhodit“ studenty, nebo se mu něco takového dělalo s lehkým srdcem. Ale všichni, kteří se v situaci „chce mě moc lidí“ někdy ocitli, se dříve nebo později museli smířit s faktem, že buď studenty opravdu „vyhodí“ – anebo zvýší ceny a trh se o zbytek postará. Smutné? Ano. Nevyhnutelné? ...ano.

Proto platíte-li si soukromého učitele a zamýšlíte se občas proč stojí „tolik“ (ať už „tolik“ pro vás znamená, co chce), vězte, že se daná osoba pravděpodobně ve výše popsané situaci ocitla. A to třeba i několikrát.
V tom případě se učitele držte jako klíště, buďte hodní a dělejte domácí úkoly, protože poptávka se tímto způsobem bude naplňovat pouze učiteli, který opravdu stojí za to.

4, Cit

A co tím jako myslím?
Vracíme se k tomu, že vzdělání není všechno. A učit neumí každý. A ne každý umí učit jakýkoliv jazyk, kterým mluví (polévá mě pot při představě, že bych někdy musela učit češtinu). To, že má někdo papír z peďáku, TEFL certifikát, nebo snad titul z katedry anglistiky a amerikanistiky nemusí nic znamenat. Kolik už jsem potkala takových borců, co ale neuměli naučit ani jednoduchý koncept. V tom je totiž většinou ten problém.
Jazyk (pokud vím, tak žádný) sám o sobě nikdy není jednoduchý a bůh ví, že málokteré gramatické pravidlo opravdu „dává smysl“. Speciálně pokud se ho učíte na začátku, bez kontextu, bez znalosti těch „vyšších věcí“.

Kouzlo je totiž v tom, že někdo takové nesmyslné pravidlo umí podat tak, že vás to nevytočí. Nebo že se kvůli němu nebudete cítit jako neandrtálec.
Učitel s citem totiž umí i složitější a zapeklitější věci vysvětlit jednoduše, elegantně a v ideálním případě vtipně. Destiluje gramatický koncept tak, že ho pochopíte.

Ale ani tady kouzlo nekončí. Jak totiž neustále omílám, každý student je úplně jiný. A každý věci chápe trošku jinak, má jiné „cestičky“, které vedou k porozumění. Takže ke stejnému cíli můžou u různých studentů vést naprosto odlišné cestičky. Jenže k nim nikdo neprodává mapu. Ale dobrý učitel je super stopař. A umí najít právě ty vaše.

5, Místo výuky

Čím dál potřebujete, aby za vámi učitel dorazil, tím více hodina stojí. K tomu asi není co dodat. Když někomu trvá hodinu se k vám dostat, poskytuje vlastně 3 hodiny svého času. A to už je docela dost.

Když se setkáte na nějakém obou stranám vyhovujícím místě, které je dostupné, je to paráda! Ale stejně většinou učitelé nechtějí být škrti, nemají rádi přimhouřené pohledy kavárníků a taky mají žízeň, takže si v kavárně či jinde objednají. (Tady je třeba upozornit na to, že někteří učitelé požadují i proplacení těchto výdajů studentem. Speciálně, pokud je studentovi příjemný trošku dražší podnik. Ale to je opravdu individuální.)

6, Čas mimo hodinu

A tak jistě, říká se sice, že vaše lekce stojí xxx korun za hodinu... ale ona to není tak docela pravda.

Ať se vám to zdá reálné nebo ne, učitel se na hodinu s vámi připravuje. Pokud tedy za něco stojí. Bohužel to nefunguje ve stylu „No tak umíš tím jazykem mluvit, tak přece logicky víš, co se mnou máš 100 lekcí v roce dělat.“ Ach, kéž by.
Příprava hodin je nedílnou součástí učitelského života. Musíme vědět, kde zrovna jste, co jsme probírali minule, co vám nejde, co už umíte a kam chcete dojít. Mimoto také musíme mít na paměti co vás baví a o co máte zájem (protože se u toho automaticky učíte líp), nehledě na to, že bychom měli vědět i o věcech, které z duše nenávidíte a budete se jim vzpírat. To pak totiž musíme přijít na nenápadný způsob, jak vám vnutit máršmeloun, ve kterém je schovaný váš vitamínek.

Před několika lety jsem se dokonce poprvé přistihla u toho, že lekce plánuju i na základě osobního programu studenta, o kterém mi řekl! V pondělí mi Pepa řekne, že jde ve středu „na pivo s kolegy a šéfem“. Ovšemže ve čtvrtek ráno přijde na hodinu nazelenalý s temnými kruhy pod očima a trhá sebou při zvuku šálku kávy pokládaném na stůl. Na hodinu přišel, všechna čest. Ale k čemu nám to je, když jsem si zrovna na dnešek naplánovala nějakou brutalitku a Pepův mozek sotva běží? Takže jsem se musela naučit brát v potaz i veškeré dovolené, hospody, rozlučky se svobodou, pracovní problémy, deadline-y, večeře s přítelem a osobní krize.
Jak ovšem tušíte, nejste jediný student, kterého učíme. To byste nám museli platit opravdu hodně. Je vás dvacet! A někdy i více.

Vyústí to pak občas v to, že zatímco vím přesně, jaká slovíčka jsem probírala se studentkou, co sedí naproti mě na naší padesáté lekci, a vím taky, co nás dnes čeká a kam ji musím dostat, najednou nemám nejmenší ponětí, jak se jmenuje. Okno. Nada.

Samozřejmě, že s časem se naučíme být trochu efektivní a už máme nasbírané nějaké ty materiály, takové zmražené polotovary, když dovolíte.
Ale vy jste každý opravdu úplně jiný. A tak stále hledáme něco nového, něco co by přesně sedlo právě vám. A to prostě trvá déle, než 5 minut.

 

 

Pošli to dál

Kontakty