Rukovět dobrého studenta

...aneb jak se naučit anglicky se soukromým učitelem

 

Napsali jsme článek o tom, jak by měl vypadat dobrý učitel. A jak jsme zmínili na konci daného článku, dobrý učitel zdaleka není všechno. Pokud student nepřispěje svým dílem, nic se nenaučí a bude akorát nesmírně efektivním způsobem vyhazovat peníze a mrhat časem jak svým, tak i svého učitele.

Proto jsme dali dohromady naši Rukovět dobrého studenta.

1, Dobrý student jazyka se na hodiny připravuje

Velká část studentů, které jsem kdy učila, měla přehnané ambice co se přípravy na hodiny týče. Říkali mi: „Budu se angličtině věnovat ještě hodinu týdně navíc sám.“ A tak jistě.
Na to se urychleně vykašlete. Poznala jsem jen opravdu málo takových, kteří by toho byli schopni - zářné výjimky potvrzující pravidlo. Dejme tomu, že jste z těch, co mají špičkovou disciplínu a umí si k tomu sednout. Co ale budete celou tu hodinu dělat? Vést sám sebe není nic jednoduchého, speciálně pokud jazyky nejsou zrovna vaší parketou. Takže když už si tu hodinu najdete, nebudete vědět, jakou aktivitou bude nejlepší ji vyplnit. Neotravujte se tedy s celou hodinou jednou týdně.

Místo toho zkuste 5, 10minutovky. Zato minimálně obden. 5 minut soustředěného, vědomého procvičování látky z minulé hodiny denně či obden a garantujeme vám, že rozdíl ucítíte okamžitě. Přečtěte si věty, co jste si zapsali. Zkuste jednu z nich obměnit, třeba jen do jiné osoby, nebo s jinými okolnostmi a napište ji. Pokud jste kreativní, povídejte si v duchu s (imaginárním) kamarádem nebo klientem. Zopakujte si slovíčka, co jste si napsali, anebo si znovu pročtěte článek/koukněte na video, na kterém jste pracovali. Že to ale zkouknete a nazdar bohužel nepostačí. Opravdu se na to uvědoměle soustřeďte, aktivně poslouchejte, podivujte se proč to či ono (a pak se zeptejte svého učitele, bude nadšený). Pět minut. To dáte.

2, Dobrý student dělá domácí úkoly, když už si o ně sám řekne

No comment.​

3, Dobrý student si dělá poznámky. A nejen ty, které mu nadiktuje učitel

Váš sešit je váš svatý grál, který vás dovede do jazykové nirvány. Krmte ho a vrátí vám to. Tedy za předpokladu, že máte i další návyky dobrého studenta a ten sešit opravdu otevíráte i mimo hodiny. Pište si věty, které vás zaujaly, slovíčka, která se vám prostě líbí ale i ta, která vám zní „divně“. Stalo se na hodině něco vtipného? Vyplodili jste nějakou pecku? Udělejte si o tom poznámku, ať se máte čemu zasmát i později doma.

4, Dobrý student se učitele zeptá na doplňkové zdroje informací

Dobrý student sice ví, že na internetu i jinde je bambilión dalších zdrojů informací, ale také ví, že jeho učitel bude s největší pravděpodobností schopen mu pomoci rovnou zavrhnout ty, které jsou na nic a vytipovat ty, které vám sednou a budou vás bavit.

5, Dobrý student se zamyslí nad tím, jak a proč ho učitel opravil

Když učitel opraví studentův projev, skutečně dobrý student se nad opravou na vteřinku zastaví a zapřemýšlí. Neopakuje jako papoušek, ale snaží se to uložit na správné místo v komplexu informací, které už v hlavě o angličtině má.

6, Dobrý student umí říct „nevím“

Pokud neznáte odpověď na otázku, kterou vám učitel položil, ať už po vás chtěl květnatější informaci nebo jediné slovíčko, když víte, že nevíte, řekněte nám to rovnou, ušetří to čas. Na druhou stranu když víte, že víte, ještě chvíli dolujte, pokuste se vybavit situaci, kdy jste danou věc slyšeli naposledy, v jakém kontextu, jaká zhruba byla melodie věty nebo slova... často vám to pak vyskočí lusknutím prstu. Skýtá to pak nádherný pocit zadostiučinění.

7, Dobrý student je na hodinách aktivní

Když si před nás jen sednete a čekáte, co před vás předložíme, nebude to fungovat. Musím se smát při vzpomínce na studenty, kteří výslovně požadovali hodiny konverzace, ale na hodinách jen seděli a odpovídali v holých větách bez sebemenší snahy myšlenku či téma rozvinout, nedejbože se snad také na něco k tématu zeptat mě! Teď se tomu směju, nicméně na takových hodinách mi bývalo spíš do breku. My víme, že se někdy naše otázky zdají být hloupé. Někdy máte pocit, že odpověď na danou otázku je přece naprosto evidentní tak proč se vás ten učitel ptá na takovou blbost? Drazí studenti. Naším cílem není získat informaci jako takovou. Naším a mimochodem i vaším cílem je to, abyste tu informaci vyřkli. Ideálně na ni pak vyjádřili svůj názor, ať už evidentní, nebo ne. Proto odpovídejte i na banality. Ptejte se na nová slovíčka, hovorové výrazy a jiná zabarvení toho, co chcete říct. Ptejte se nás zpátky. Je přece nesmysl být jen posluchačem a očekávat, že se z vás stane mluvčí.

8, Dobrý student umí říct větu „tomu nerozumím, můžeš mi to prosím vysvětlit ještě jednou?“

No comment.

9, Dobrý student se nebojí se zasmát spolu s učitelem

K humorným situacím na hodinách ať už zapřičiněním učitele či studenta na hodinách docházelo, dochází a docházet bude až do konce dnů, tak si z toho udělejte serotoninový koktejl, místo toho abyste si nadávali a sypali si popel na hlavu. Přeřeknete se a vyšla z toho nějaká bomba? Zasmějte se spolu s učitelem. Vězte, že se nesmějeme VÁM. My se opravdu chceme smát S vámi. Nemyslíme si, že jste hlupáci, ani omylem. Situační humor. Využijte toho, většinou se totiž věci, které máte spojené s humorem učí nejlíp a příště už chybu neuděláte. A kdyby ano, zasmějte se znova, třeba jste to minule ještě nemysleli moc upřímně.

10, Dobrý student se pídí po významu otázky či věty, které neporozuměl napoprvé


Namísto toho, aby jen naslepo odpověděl „ano“ na otázku „S kolika lidmi jste jeli na tu dovču?“  ???! Máte snad pocit, že na to nepřijdeme?!

11, Dobrý student jazyka se daným jazykem obklopí

Vložte do šuplíčku s nápisem angličtina ve vašem mozkovém jazykovém centru trychtýř a začněte tam lít co se dá. Filmy a seroše? Už jen v originále, přátelé. Smártfoun a laptop? Přepnout do angličtiny. Co ty tlačítka dělají už dávno přece víte. Sociální sítě? Přepnout do angličtiny a zapalcovat nějaké ty stránky, co píšou v cílovém jazyce. Více o zdrojích v jiném článku dodáme. Najít si kamarády, co nemluví vaším rodným jazykem. Chodit na společenské akce, kde se mluví anglicky. Přečíst si milovanou knihu, kterou jste už četli stokrát, ale tentokrát v originále. Anebo nějakou novou, pokud jste trpěliví. No a finálně: odjeďte. Zakuste dobrodružství a kapku - nebo kýbl - adrenalinu. Není čas hrát při zdi.

Pošli to dál

Kontakty